نیازهای تغذیه ای زن باردار

الف ) انرژی مورد نیاز : انرژی مورد نیاز بدن در طول حاملگی افزایش می یابد . زن حامله نسبت به زمان قبل از بارداری به 300 کیلو کالری انرژی اضافی نیاز دارد .

پروتئین : به علت رشد جنین و تشکیل بافت های جنینی ، در این مرحله احتیاج بدن به پروتیئن افزایش می یابد . یک زن حامله روزانه 30 گرم پروتئین اضافی نیاز دارد . این پروتئین را می توان از منابع حیوانی یا گیاهی تامین کرد . 3/2 این مقدار باید از منبع ( گوشت ، مرغ ، ماهی یا تخم مرغ  ) باشد ، زیرا این مواد کلیه اسید های آمینه مورد نیاز را به نحو احسن تا مین می کنند . 3/1 بقیه پروتئین را می توان از منابع گیاهی مانند حبوبات تامین کرد . منابع گیاهی نظیر : نخود ، لپه ، عدس ، لوبیا و ماش دارای مقادیر متناسبی از پروتئین های خوب و کامل می باشند . لوبیای چیتی در بین دانه های گیاهی منبع پر ارزش از حیث پروتئین است ، به علاوه نوع پروتئین آن مرغوب بوده ، می تواند مکمل خوبی برای پروتئین غلات که غذای اصلی بعضی از خانواده هاست باشد .

آهن مورد نیاز در حاملگی : نیاز مادر به آهن در حاملگی افزایش می یابد . این افزایش نیاز ، ناشی از افزوده شدن گلوبول قرمز مادر در این دوران و نیز نیاز های جنین است . از آن جا که رژیم های غذایی معمولی آهن مورد نیاز زن باردار را تامین می کند . لازم است برای پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی فقر آهن ، مقدار مورد نیاز را با قرص های مکمل جبران کرد . تجویز از ابتدای هفته 16 بارداری تا سه ماهه بعد از زایمان ضروری است . لازم به ذکر است این قرص ها توسط پزشک و با صلاحدید وی تجویز می شوند .

کلسیم و فسفر مورد نیاز در حاملگی : با توجه به این که در دوران بارداری استخوان های جنین در حال شکل گیری است نیاز مادر به کلسیم  و فسفر بیشتر می شود . زن باردار روزانه به 400 میلی گرم کلسیم و فسفر اضافی نسبت به قبل از بارداری نیازمند است . رژیم های حاوی مقادیر کافی شیر ، لبنیات وکلسیم را برای این دوران فراهم می کند اما در صورت مصرف نکردن لبنیات ، لازم است این مقدار توسط قرص های کلسیم که توسط پزشک تجویز می شود تامین گردد .

ویتامین ها  : نیاز بدن در هنگام بارداری به تمام ویتامین ها افزایش می یابد . مقادیر اضافی لازم ویتامین ها و سایر مواد در جدول 2-4 نشان داده شده است .

مصرف شیر ، میوه ها و سبزیجات در مقادیر کافی می تواند ویتامین های لازم را تامین کند .

جدول 2-4- جیره سفارش شده روزانه برای یک خانم به وزن 55 کیلو گرم و قد 163 سانتی متر

 

مواد مغذی

 

نیاز زن غیر باردار

 

نیاز اضافی زن باردار

 

نیاز اضافی زن شیر ده

 

انرژی ( کیلوکالری )

 

پروتئین ( گرم )

 

ویتامین  A  ( میکروگرم رتینول )

 

ویتامین D  ( میکروگرم )

 

ویتامین  E( میلی گرم )

 

اسید اسکوربیک ( میلی گرم )

 

اسید فولیک ( میلی گرم )

 

نیاسین ( میلی گرم )

 

ریبوفلاوین ( میلی گرم )

 

تیامین ( میلی گرم )

 

ویتامین6 B ( میلی گرم )

 

ویتامین 12 B( میکروگرم )

 

کلسیم ( میلی گرم )

 

فسفر ( میلی گرم )

 

ید ( میکروگرم )

 

آهن ( میلی گرم )

 

منیزیم ( میلی گرم )

 

روی ( میلی گرم )

 

 

 

 

21

 

44

 

8

 

5/7

 

1

 

6

 

4/

 

14

 

3/1

 

1/1

 

/2

 

/3

 

8

 

8

 

15

 

18

 

3

 

15

 

 

 

 

3

 

3

 

2

 

5

 

2

 

2

 

4/

 

2

 

3/

 

4/

 

6/

 

/1

 

4

 

4

 

25

 

مکمل

 

15

 

5

 

5

 

2

 

4

 

5

 

3

 

4

 

1/

 

5

 

5/

 

5/

 

5/

 

/1

 

4

 

4

 

5

 

 

 

15

 

1

 

 

 

 

 

  • مصرف اسید فولیک در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد و تجویز آن از سه ماه قبل از بارداری تا پایان بارداری لازم است .