يكي از وسايل و ابزارهاي بسيار كار آمد و مفيد و در عين حال ساده و كم قيمت توپ سوئيسي يا همان جيم بال است. اشتباه نكنيد توپ هاي سوئيسي با مديسنبال ها تفاوت دارند. عموما اين توپها به صورتي طراحي شده اند كه افراد در سنين مختلف ميتوانند روي آن نشسته و به تمرين بپردازند. در اين سايت در مقالات آتي به انواع تمريناتي كه ميتوان با اين توپها در منزل انجام داد خواهيم پرداخت ولي پيش از آن بهتر است بدانيم كه چگونه يك توپ خوب تهيه كنيم.

عموما اين توپها در دنيا با قيمت20-30 دلار با توجه به كيفيت به فروش ميرسد و ميانگين قيمت در ايران نيز بين 30-100 هزار تومان ميباشد. شما در خريد اين توپها بايد توجه داشته باشيد كه به همراه آن تلمبه اختصاصي باد زدن نيز وجود داشته باشد. اغلب براي اين تلمبه نيز بايد هزينه جداگانه پرداخت شود ولي مهمترين نكته در تهيه اين نوع توپ اندازه آن ميباشد. شما با توجه به قدي كه داريد بايد سايز مناسب خود را در خريد توپ در نظر بگيريد.

عموما سه سايز از توپها وجود دارند كه به شرح زير ميباشند:

1- توپ هاي سايز كوچك كه عموما 55 سانت قطر دارند:  اين توپها براي افرادي با قد 150تا 160سانت مفيد است

 

2-توپهاي سايز مديم با قطر 65 سانت :اين توپها براي افرادي با قد 160-170 سانت مفيد ميباشند

 

3- توپهايي با سايز بزرگ و با قطر 75 سانت:  اين توپها براي افرادي با قد بالاي 170 سانت مفيد است

 

پس توجه داشته باشيد توپي را تهيه كنيد كه با اندازه قد شما همخواني داشته باشد و در غير اين صورت در تمرين با آن دچار مشكل خواهيد شد.

 

ورزش با توپ در بارداري بسيار توصيه ميشود. مزاياي استفاده از جيم بال براي بارداران يكي كاهش فشار وارده به استخوانهاي لگن حين انجام تمارين  بصورت نشسته ؛ ميباشد. دوم اينكه از توپ به عنوان يك تكيه گاه براي ورزشهايي كه بصورت چهار دست و پا انجام ميشوند نيز ميتوان استفاده كرد. همچين از جيم بال به عنوان ابزار  بسيار كمك كننده براي رعايت پوزيشنهاي مناسب با هر مرحله از زايمان طبيعي ميشود استفاده كرد.
در ضمن از جيم بال براي ورزشهاي بعد از زايمان در منزل با تمركز بر تقويت عضلات شكم و لگن نيز، ميتوان بهره جست.