ماساژ دادن نوزاد:

ماساژدادن نوزاد، یکی از راه های برقراری ارتباط عاطفی با کودک است .مادری که با نهایت عشق و همراه با حوصله ،کودک دلبند خویش را ماساژ می دهد، از طریق انگشتان دستانش، محبت و علاقه خود را به فرزندش ابراز می دارد .نوزادان دوست دارند که مادرشان انها را نوازش کنند و از اینکه مورد نوازش مادر قرار می گیرند ،لذت یبرند و احساس خوشی میکنند.مادری که میخوتهد اقدام به ماساژدادن فرزندش بنماید ،پیش از هر کاری می بایست ارامش خود را به دست اورد،تمامی افکار استرس را از ذهن خویش دور سازد ،تا بتواند ارامشش را به نوزاد انتقال دهد.هنگامی اقدام به ماساژدادن کورکتان بنماید که هم وقت کافی داشته و هم از نظری اماده باشید. ماساژدادن نوزادان سبب بر طرف شدن حالت خستگی و راحتی استراحت می کند و به خوبی میخوابد.عمل ماساژدادن بسته به سن کودک و واکنش های متغییر است . اما معمولا بین 10 تا 30 دقیقه طول میکشد. اگر در طول ماساژدادن ، احساس کردید که فرزندتان تازه شیر خورده یا کاملا بیدار است و دوست دارد که بازی کند به او ماساژندهید. بهترین زمان برای ماساژدادن کودکان ، قبل از خوردن وعده شیر شب و قبل از خواب شبانه او می باشد.

نحوی ماساژ دادن

از ان جا که هنگام ماساژ دادن نوزاد ناچارید که لباس های او را از بدنش در اورید ،پیش از هر کاری ،درجه ی حرارت اتاق را طوری تنظیم کنید که وقتی لباس های کودک را در می اورید ،احساس سرما نکند . اگر ساعت یا دستبند به دست دارید ،پیش از شروع انها را در بیاورید . دستهایتان را به خوبی شسته ، انها را به هم بمالید یا به مدت 3 دقیقه در اب ولرم قرار دهید تا گرم شوند . حوله نرم و تمیزی را برروی فرش خانه تان یا بر روی یک سطح صاف و مسطح پهن کنید . کودک  را بر روی ان قرار داده ، تمامی لباس های او به جز پوشکش را از بدنش بیرون اورید. برای کاهش اصطکاک در هنگام ماساژدادن ، دست های خود را با کمی پودر یا کمی روغن های طبیعی خالص ، مثل روغن زیتون چرب کنید. روغنی که برای ماساژ کودکتان از ان استفاده می کنید ، می بایست طبیعی و خاص باشد زیرا اینگونه روغن ها سبب لطافت و شادابی پوست فرزندتان می گردند. در انجام هر یک از این حرکات ، دقت کامل داشته ، انها را به ارامی و به دور از هرگونه شتایزدگی و عجله انجام دهید . تعداد دفعات انجام هر یک از این ماساژها معمولا پنج بار است .

ماساژ پای کودک :

ماساژ دادن را از پاهای کودک شضروع کنید ، به کمک شست دستتان ، کف پای کودک را به ارامی فشار دهید . کف پای کودک را به ارامی فشار دهید با انجام حرکات چرخشی مچ پا ،ساق پا ،زانوها و رانش را ماساژ دهید .

کف پاهای نوزاد را با دستتان گرفته ، و یکی د رمیان پای چپ و راست بالا پایین بیاورید . این حرکت را پنج بار انجام دهید.

ماساژصورت :

با کمک نوک انگشتان دست ،قسمت بالا و پایین گوش های کودک را ماساژ دهید. دقت داشته باشید که تماس و حرکت دست ها بایستی خیلی ارام و در عین حال ، یکنواخت باشد . بدین منظور ، از قسمت پایین گوش به سمت بالا ماساژ بدهید . این عمل را برای هر یک از گوش ها ، 3 تا 4 بار تکرار کنید.

حالا دست ها را باز کرده ، نوک انگشتتان را از دو سمت شقیقه ها ، به سمت چانه کودک حرکت دهید ، درست مانند زمانی که می خواهید او را نوازش کنید این عمل را 3 بار تکرار کنید.

ماساژ قفسه سینه :

کودک را به پشت بخوابانید ، خودتان بالای سر او بشینید،با دست هایتان روی قفسه سینه او را ماساژ دهید . حرکت دست نباید هیچ فشاری را به این نواحی وارد اورد و در عمل تنفس کودک  اختلال ایجاد نماید.برای ماساژدادن این قسمت ، کف دست شما باید روی شانه های نوزاد باشد.

ماساژدست:

دست های کودک را یکی یکی ماساز دهید . بدین منظور با دست چپ، یکی از دست های او را بلند کرده، و کمی بالا بیاورید .با دست راست ،در حالی که مانند تصویر، انگشت شستان به سمت داخل و انگشتان دیگرتان به سمت خارج بر روی کودک قرار گرفته اند ، با انجام حرکات دایره ای شکل ،از قسمت مچ دست به سمت بازو بالا بیایید.

ماساژ کامل پشت :این ماساژفواید زیادی دارد.کودک باید به رو درازبکشد و فشار ماساژملایم باشد . از ابتدا تا انتهای کناره های ستون فقرات را ماسازدهید.درپایین ستون فقرات هر دست روی یک باسن قرارگیرد ، سپس کناره های تنه تا زیر بغل ماساژداده شود .بعد از ان دست ها تیغه های شانه ها را دور زده ، مجددابه کناره ستون فقرات می رسد . این حرکت را تا 3 دقیقه انجام دهید .

ازاد کردن برجستگی شانه ها :

کودک روی شکم بوده ،فشار ماساژ ملایم است . با انگشتان وسط خود از خط ستیغ شانه ها به پایین را ماساژدهید تا حدود دو دقیقه ، هر ماساژ ده دقیقه طول بکشد.

ماساز بالای کمر:

کودک روی شکم بوده ، فشار ماساژ یکسان و ارام است . انگشتان خود را روی ستیغ شانه ها قرار داده ،شست ها را دایره وار روی نقاط گوشتی شانه به حرکت در اورید . 5 دقیقه ادامه دهید.

ماساژ پایین کمر :کف دست را در جهت عقربه های ساعت برای ماساژ به کار ببرید .نقطه ای را روی مهره دوم کمری از پایین به عنوان مرکز در نظر بگیرید. نزدیک به 3 دقیقه با فشار کافی و ملایم ماساز بدهید.