فوائدی که ماساژ در خلال بارداری دارد؟

ماساژ و بارداری:

 مزایای ماساژ قبل از تولد:

 مطالعات نشان می دهد که ماساژ درمانی انجام شده در دوران بارداری می تواند اضطراب را کاهش دهد، همچنین به کاهش علائم افسردگی، تسکین دردهای عضلانی و درد مفاصل، و بهبود نتایج رشد و سلامت نوزاد کمک کند.

ماساژ درمانی نیازهای مختلف را از طریق روش های مختلف، (که یکی از آنها به نام ماساژ سوئدی است) پاسخ می دهد. به طور مثال هدف استراحت و کاهش تنش عضلانی و بهبود جریان لنفاوی و گردش خون را از طریق فشار ملایم اعمال شده به گروه های عضلانی بدن انجام میدهد. ماساژ سوئدی توصیه شده به عنوان ماساژ دوره بارداری است، زیرا به بسیاری از ناراحتی های شایع مرتبط با تغییرات اسکلتی و گردش خون به وسیله تغییرات هورمونی را که دوران بارداری به به وجود می آید، از بین می برد.

تنظیم هورمون:

مطالعات انجام شده در 10 سال گذشته نشان داده اند که سطح هورمون آرامش و استرس به میزان قابل توجهی ، منجر به تنظیم خلق و خو و بهبود سلامت قلب و عروق می شود. زمانی که ماساژ درمانی را به مراقبت های دوران بارداری زنان معرفی شد، در زنان که دو هفته تا پنج هفته از ماساژ استفاده کرده اند، هورمون ها یی از جمله نوراپی نفرین و کورتیزول (“هورمون استرس”) کاهش، و دوپامین و سروتونین (سطوح پایین این هورمون ها با افسردگی ارتباط مستقیم دارد) افزایش یافته است. این تغییرات در سطوح هورمون منجر به سلامت در هنگام تولد از نظر وزن و سلامت نوزاد می شود.

کاهش تورم:

ادم یا تورم مفاصل در دوران بارداری، اغلب با کاهش گردش خون افزایش می یابد و افزایش فشار در رگ های خونی رحم ایجاد می کند. ماساژ با تحریک بافت نرم کمک می کند، مجموعه ای از مایعات در مفاصل متورم، که باعث درد است توسط سیستم لنفاوی بدن را از بدن خارج شود.

بهبود درد عصبی:

درد عصب سیاتیک در بسیاری از زنان در اواخر دوران بارداری به وجود می آید که این درد از گرفتگی عضلات لگن و کمر به وجود می آید، زیرا فشار رحم دراین دوران افزایش یافته، باعث تنش در عضلات پا و کمر می شود، آنها را متورم کرده و بر سیاتیک فشار وارد می کند. بسیاری از زنان کاهش قابل توجه درد درعصب سیاتیک در دوران بارداری از طریق ماساژ منظم از بین برده اند.

سایر منافع بالقوه از ماساژ های دوران بارداری:

کاهش کمر درد

کاهش درد مفاصل

بهبود گردش خون

کاهش ادم

کاهش تنش عضلانی و سردرد

کاهش استرس و اضطراب

اکسیژن رسانی بهتر به بافت نرم و عضلات

خواب بهتر

هشدارها برای ماساژ های دوران بارداری؟

وضعیت بدن در هنگام ماساژ قبل از تولد

بهترین وضعیت دراز کشیدن به پهلو است. وضعیت بد در ماساژ دوران بارداری میتواند باعث کشیدگی تاندونهای رحم، کمر دردو درد شکم شود و از همه مهمتر باعث فشار به جنین شود. در این باره با ماساژور صحبت کنید.

مهم است که به دنبال درمانگر ماساژور با مرک معتبرباشید. درمانگران خبره آموزش فراتر از استانداردهای ملی برای درمانگران ماساژور برگزار می کنند.

توجه به نقاط حساس به فشار

درمانگران آموزش دیده ماساژ دوران بارداری  آگاه هستند که فشار بر مچ پا و مچ دست است به آرامی می تواند باعث تحریک ماهیچه های لگن و رحم شود. زنانی که دچار انقباض زودرس هستند باید از این ماساژ دوری کنند.

زنان مبتلا به شرایط زیر باید قبل از دریافت ماساژ با پزشک مشورت کنند:

بارداری پرخطر

فشار خون ناشی از حاملگی (PIH)

پره اکلامپسی

تجربه تورم شدید، فشار خون بالا، یا سردرد شدید و ناگهانی،

ماساژ در دوران بارداری، به عنوان بخشی از مراقبت های دوران بارداری

فواید ماساژ می تواند به سلامت قبل از تولد نوزاد برای بسیاری از زنان باردار مفید باشد. ماساژ درمانی را می توان به مراقبت های معمول دوران بارداری به عنوان یک مکمل سلامت روحی و جسمی اضافه کرد.