مو

 دوران بارداری ریزش موها کاهش می یابد ولی دوران  شیردهی اغلب با ریزش مو همراه است که البته به صورت گذرا و دوره ای است و در دوران نقاهت پس از زایمان این ریزش جبران میشود؛ تنها توصیه مفید، اجتناب از روغنی شدن موها است که روند ریزش مو را تشدید می‌کند؛ لذا شست و شوی موها را به صورت یک روز در میان (نه هر روز) در نظر بگیرید.

نکته: توجه داشته باشید که کوتاه کردن موها، استفاده از انواع شامپو، سرم‌های تقویت کننده و ماسک‌های ویتامینه هیچگونه کمکی به وضع موجود نمی‌کند بلکه تنها موجب استفاده ی بیشتر از مواد شیمیایی می شود.

پوست 

 لک های پوست تحت تاثیر هورمون ها درزمان حاملگی ممکن است افزایش پیدا کنند و یا پررنگ تر شوند را میتوان با استفاده از ضد آفتاب ها و تمدید آن هر 2 الی 3 ساعت یک بار کنترل کرد . ضدآفتاب های مصرفی باید عطرومواد افزودنی کمتری داشته باشد ؛ لذا استفاده ازکرمهای ضدآفتاب مخصوص بچه ها دراین زمان مناسبتراست و نهایت   SPF مصرفی در آن 30 باشد.

استریا ها یا نوارهای ترک مانند قرمزی که روی شکم،ران ها و سینه ها طی دوران بارداری ایجاد می شود را میتوان با استفاده از کرم های موضعی یا روغن های طبیعی به کمک ماساژ تا حدودی کنترل کرد ولی توجه داشته باشید این ترک ها غیر قابل پیش بینی و پیشگیری هستند.

تعریق در دوران بارداری افزایش میابد که لازمه کنترل آن دوش گرفتن و یا پاک کردن نواحی چین دار بدن (زیربغل،پستان ها،چین گردن و زانو ها) با دستمال کمی مرطوب برای جلوگیری از قارچ های پوستی است.

خارش پوست به دلیل بثورات قرمز رنگی که در بعضی از خانم ها در دوران بارداری افزایش میابد را میتوان با استفاده از کرم های موضعی ضد خارش کنترل کرد.

دندان ها

 در دوران بارداری به دلیل تأثیر هورمون‌های بارداری و تمایل زن باردار به مصرف مواد شیرین، مشکلات مربوط به دندان و لثه افزایش می‌یابد.

– مسواک و نخ دندان را بعد از هر وعده غذایی به کار ببرید

– از مصرف بی‌رویه مواد شیرین اجتناب کنید.

– به تناوب از آب و نمک غلیط  (نه دهانشویه) جهت غرغره کردن و پس از مواجهه با خونریزی لثه استفاده کنید. در صورت تناوب خونریزی لثه به دندانپزشک خود اطلاع دهید

– از خوردن همزمان غذا و نوشیدنی‌های گرم و سرد پرهیز کنید.

پستان ها

به دلیل افزایش عروق خونی و رشد پستان ها در دوران بارداری و گاهی دردناک شدن،بهتر است از سوتین های نخی و راحت بدون پد استفاده شود و سایز آن متناسب با رشد پستان ها انتخاب و تعویض شود.

دستگاه ادراری تناسلی

 برای کنترل ترشحات واژینال طبیعی (بی رنگ،بی بو،بدون علایم تحریکی  خارش و سوزش ) که در دوران بارداری افزایش می یابد رعایت نکات زیر کمک کننده است:
– آب فراوان بنوشید.

– حتی‌الامکان به جای شلوارهای تنگ و نایلونی، دامن های نخی و راحت به تن کنید.

– لباس زیر خود را هر شب عوض کنید (زیرا شب‌ها رطوبت در این ناحیه بیشتر است).

– لباس زیر خود را با شامپو بچه یا مایع دست‌شویی بشویید و در نور مستقیم آفتاب خشک کنید، سپس روی آن اطوی خشک بکشید.

پاها

به دلیل ورم های دوران بارداری، شل شدن مفاصل تحت تاثیر هورمون ها رعایت نکات زیر جهت مراقبت از پاها و استفاده از کفش مناسب با ویژگی های زیر ضروری است :

– کاملاً طبی باشد.

– لژدار باشد (به ارتفاع ۵-۳ سانتی‌متر) تا فشار از روی پنجه‌ها برداشته شود.

– تنگ نباشد.