اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیه و در چه مواردی انجام میشه

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیه و در چه مواردی انجام میشه؟

اکوکاردیوگرافی یک تست شبیه به سونوگرافی معمولیه که ساختار و کارکرد قلب جنین داخل شکمتون رو مشخص میکنه.این تست بیشتر توی سه ماهی دوم و بین هفته های 18 تا 24 بارداری انجام میشه.در اکوکاردیوگرافی جریان عبور خون از قلب جنین هم مشخصه که این امکان رو به دکترتون میده که هر نوع ناهنجاریای در ضربان قلب و جریان خون رو تشخیص بده

اکوکاردیوگرافی در چه مواردی انجام میشه؟

همه ی خانمهای باردار احتیاج به اکوکاردیوگرافی ندارن و برای اکثر خانمها سونوگرافی آنومالی اسکن که در اون نمای چهار حفرهای قلب مشخص میشه کفایت میکنه.

اما اگر در سونوگرافی جنین و ضربان قلبش مشکلی دیده بشه ممکنه اکوکاردیوگرافی برای جنین تجویز بشه.همچنین در موارد زیر هم ممکنه نیاز به انجام اکوکاردیوگرافی داشته باشید:

  • شما سابقهی خانوادگی مشکلات و بیماریهای قلبی رو دارید
  • در بچه های قبلی شما ناهنجاری قلبی وجود داره
  • NT (چین پوستی پشت گردن جنین ) خارج از رنج  طبیعی بوده است
  • شما در طی بارداریتون الکل یا مواد مخدر مصرف کردین
  • شما در بارداریتون از داروهایی استفاده کردین که میتونن باعث ناهنجاری قلبی بشن.مثل داروهای ضدصرع یا داروهای ضد جوش قوی (مثل راکوتان) 
  • شما به بیماری خاصی مبتلا هستین.مثل سرخجه، دیابت، لوپوس و فنیلکتونور

    آیا نیاز به آمادگی خاصی برای انجام این تست دارید؟

    خیر.نیاز به انجام کار خاصی برای این تست نیست.برخلاف بقیه سونوگرافیهای بارداری، احتیاجی نیست که مثانهتون پر باشه.انجام این تست حدودا نیمساعت تا یک ساعت طول میکشه

    در طی انجام این تست چه اتفاقی میافته

    خیر.نیاز به انجام کار خاصی برای این تست نیست.برخلاف بقیه سونوگرافیهای بارداری، احتیاجی نیست که مثانهتون پر باشه.انجام این تست حدودا نیمساعت تا یک ساعت طول میکشه.

    در طی انجام این تست چه اتفاقی میافته؟

    این تست بهتره توسط فوق تخصص قلب کودکان انجام بشه و نحوهی انجام اون هم مثل بقیه سونوگرافیهای بارداریه و میتونه از روی شکم یا از طریق واژینال صورت بگیره.

    اکوکاردیوگرافی شکمی

    در این نوع، پزشک از شما میخواد که به پشت بخوابید، سپس ژلی را روی شکم شما میزنه تا از امواج رو منتقل کنه و از اصطکاک جلوگیری کنه.سپس پزشک پروب رو روی شکم شما حرکت میده.این پروب امواج صوتی رو از طریق پوست شما به سمت جنین میفرسته و انعکاس اونها رو دریافت میکنه.به این طریق تصویری از قلب جنین شما روی مانیتور ظاهر میشه.بعد از انجام اکو میتونین فعالیتهای روزمرهتون رو انجام بدین.

    اکوکاردیوگرافی واژینال

    در این نوع، از شما خواسته میشه شلوار و لباس زیرتون رو در بیارید و روی تخت معاینه بخوابید.یک پروب استوانهای کوچک به داخل واژن شما میشه تا از طریق ارسال و دریافت امواج تصویر قلب جنین دیده بشه. اکوکاردیوگرافی واژینال معمولا در سنین بارداری پایینتر استفاده میشه و میتونه دقیقتر از اکوکاردیوگرافی شکمی باشه

    آیا انجام این تست خطری داره؟

    هیچ خطری برای این تست شناخته نشده.چون در این تست از امواج اولتراسوند استفاده میشه و اشعهای وجود نداره.

    نتیجهی این تست چی میتونه باشه؟

    در طی ویزیت بعد از انجام اکوی قلب جنین، ماما یا متخصص زنان نتایج رو براتون تفسیر خواهد کرد.نتایج طبیعی به این معنیه که هیچ ناهنجاریای در قلب جنین شما دیده نشده.

    در اکثر موارد که یک نقص جزئی مثل یک حفرۀ کوچک در قلب وجود داره، معمولاً خودبه‌خود خوب میشه و نیازی به اقدام درمانی خاصی نداره.

    اما اگر مشکلی جدیای وجود داشته باشه، بهتره که زودتر تشخیص داده بشه، چون بیشتر این مشکلات قبل از تولد نوزاد قابل برطرف کردنه. 

    اگر مشکلی مثل نارسایی قلبی، آریتمی و … در اکو وجود داشته باشه ممکنه برای شما تستهای بیشتری از جمله MRI قلب جنین درخواست بشه و شما به متخصصین دیگری ارجاع داده بشین.همچنین ممکنه لازم باشه در هفتههای بعدی این تست رو تکرار کنید.

    در بعضی موارد هم ممکنه نیاز باشه بعد از زایمان اقداماتی برای رفع مشکل جنین انجام بشه.در این موارد لازمه زایمان توی بیمارستانی انجام بشه که بخش مراقبت‌های ویژه مخصوص نوزادان(NICU) داشته باشه.

    نکتهای که دونستنش اهمیت داره اینه که پزشک شما نمیتونه تمام ناهنجاریهارو با اکوکاردیوگرافی تشخیص بده.دیدن بعضی اختلالات مثل وجود سوراخ در قلب حتی با تجهیزات پیشرفته هم سخته.