بهترین تکنیک تنفسی برای زایمان

زمانی که پروسه زایمان شروع میشه، الگوهای تنفسی میتونن یک راه طبیعی برای کاهش درد باشن.بهترین الگو رو برای خودتون پیدا کنید.

به طور کلی چندین الگوی تنفسی برای کاهش درد حین زایمان وجود داره.از جمله مدلهای معروف که در دنیا استفاده میشن تکنیک لاماز و برادلی هستند که در مراحل مختلف زایمان الگوهای تنفسی مختلفی رو پیشنهاد میدن.در عین حال بیشتر متخصصین معمولا خیلی روش خاص و سختگیرانهای رو به مادرها تحمیل نمیکنند.به این دلیل که وقتی دردهای زایمان شروع میشن، همه الگوهای تنفسی که مادر یاد گرفته از یادش میره.

در نتیجه بسیاری از ماماها و متخصصین پیشنهاد میکنند در ریتم طبیعی تنفس خودتون بمونید.این میتونه تنفسهای آرام و عمیق شکمی باشه یا تنفسهای سطحی و سریع.هدف پیدا کردن الگویی هست که شما رو آروم و ریلکس کنه.تنفس باید راحت باشه و باعث کم آوردن نفس یا احساس سبکی سر نشه.

معمولا در کلاسهای آمادگی برای زایمان تکنیکهای تنفسی آموزش داده میشن و اونها رو به صورت عملی تمرین میکنید تا بتونید موقع زایمان عملا از اونها استفاده کنید.

تمرین و استفاده از الگوهای تنفسی چه فایدهای داره؟

  • تنفس به صورت یک پاسخ ناخودآگاه به درد میشه
  • ریتم تنفس در حین لیبر باعث آرامش مادر میشه
  • به طور کلی یک حس خوب و احساس کنترل به مادر دست میده
  • اکسیژنرسانی بیشتری که صورت میگیره باعث میشه هم مادر هم جنین قدرت و انرژی بیشتری داشته باشن
  • باعث میشه انقباضات رحمی موثرتر عمل کنن

چه تنفسی برای پروسهی زایمان مناسبه؟

همونطور که گفتیم هر ماما یا متخصصی ممکنه روش پیشنهادی خودش رو آموزش بده.که در اونصورت به طور خاص در مراحل مختلف زایمان ممکنه از الگوهای مختلف استفاده بشه.اما به طور کلی میتونید از نکتههای زیر استفاده کنید:

حین لیبر با تنفس عمیق شکمی شروع کنید.تنفسی که زمانی که استرس دارید انجام میدین.بعضیها دم عمیق از بینی میگیرند و بعضی دیگه دم و بازدم رو از طریق دهان و به یک اندازه (مثلا 10 شماره دم 10 شماره بازدم) انجام میدن.هر روشی رو که انتخاب میکنید، قبل از اینکه وارد لیبر بشید تمرین کنید.

سپس زمانی که به انقباضات میرسین اینطور عمل کنید: در زمان شروع و پایان هر انقباض یک نفس آرام و عمیق شکمی بکشید.به این تنفس، تنفس «پاک کننده» گفته میشه که بهتون کمک میکنه تنش و اضطراب رو عمیقا از خودتون دور کنید.

با پیشرفت لیبر، برای خودتون یک تنفس ریتمیک طراحی کنید.مثل یک دونده موقع تمرین.مثلا یک دم، 3  بازدم کوتاه.اگر این روش روی شما کار نکرد (یا بعد از مدتی کارکردش رو از دست داد) روی صداتون هنگام دردها تمرکز کنید.برای بعضی خانمها این صدا میتونه یک «هم» آروم باشه یا «آه» بلند باشه.میتونید این صداهای طبیعی روبه صورت ریتمیک با تنفسهاتون ترکیب کنید تا برای کنترل درد بیشتر کمکتون کنه.

در نهایت روشی رو انتخاب کنید که به شما احساس راحتی بیشتری میده.در اینصورت احتمال زیاد همون روش هم براتون مناسب ترین هست.یادتون نره که دردهای لیبر دردهای آسونی نیستن.پس برای اینکه بتونید از روشهای مختلف تنفسی حین لیبر استفاده کنید باید حتما از قبل اونهارو تمرین کرده باشید.